My dearest F.R.I.E.N.D.S

Thursday, June 17, 2010

Truly Gifted - Giv me a break

Kyra cepat-cepat mengemaskan mejanya dan terus bangun setelah tamatnya kelas Mrs Lambert. Belum sempat pun Mrs Lambert keluar, Edward telah mendahului Mrs Lambert.
Kyra hanya memandang “Apa yang penting sangat pun entahlah. Lelaki pelik!” pikir Kyra. Sedang

Kyra berjalan menuju keluar, dia disapa “Kyra! Kyra kan?”. Kelihatan seorang pemuda yang agak rendah darinya tersenyum. Kyra hanya mengangguk. At least ada juga orang yang bijak menyebut namanya dengan betul.
“I’m Bryan. I nampak u kat dewan tadi. Tak sempat nak tegur. So, how is your new class? Tentu u teruja kan?”
Belum sempat Kyra menjawab, ada seseorang pula mencelah.
“Mestilah teruja melihat kolej kita ni, kan Kyra. Ohh I suka nama u, beb!” seloroh seorang lagi lelaki yang berkemeja pink dan berkacamata ala-ala Harry Porter. Tapi lagaknya seperti mamat lembut.
“Another Harry Porter ke nih?” fikir Kyra lagi. Teringat lagi Kyra kepada Ziela.
Kyra tersenyum. Entah kenapa lidahnya menjadi kelu untuk berkata-kata. Dah malas rasanya nak menjawab soalan-soalan pelajar disini. Dia berasa tertekan. Hari yang panjang dan meletihkan.

“I’m sorry guys, I need to go.” Ucap Kyra sambil berlalu meninggalkan dua jejaka idaman yang terpinga-pinga. Jejada Idaman? Ye ke? Lantaklah. Kyra hendak pulang secepat mungkin.

Di satu selekoh melalui pejabat Administration kelihatan ramai pelajar sedang sibuk membuat hal masing-masing. Kyra menuju ke loker miliknya. Kunci loker dikeluarkan dari poket seluar jeans Levis Slim fit yang di pakainya. Kyra menyimpan buku-buku miliknya di dalam loker. Beberapa keping gambar-gambar peribadi di selitkan di tepi pintu loker. Sedang Kyra sibuk menghiaskan lokernya, Kyra terdengar namanya dipanggil perlahan.
“Kyra. Kyra”
Milik siapakah suara itu. Kyra tercari-cari dari mana datangnya suara halus dan perlahan itu.
Degupan jantung terhenti seketika apabila bahunya disentuh.
“Kyra, u kat sini rupanya. I cari u tau”
“Ziela, u ni.” Terkejut Kyra di buatnya Ziela.
“Terkejut ke? Sorry.” Ziela memohon maaf sambil tersengih macam kerang busuk.

“Kyra, jom gi makan?”
“Taknaklah Ziela. I’m leaving.”
“Huh! Cepatnya. Jomlah makan dulu kat Kantin tu. I lapar ni. Please. Please.” Rayu Ziela macam budak kecil pula.
“I dah lambat ni. Lagipun I am very tired.” Kyra cuba menerangkan kepada Ziela tentang keadaannya.
Ziela terus terusan merayu sambil membuat muka seperti kucing Puss-in-Boots dalam cerita Shrek.
“Ohh, I hate that face. Alrite. I just jadi peneman saja. I dah janji nak balik makan.”
“No problem Kyra. As long u ada, jadi peneman pun ok.” Gelagat Ziela semakin menjadi-jadi mengalahkan budak kecil berumur 5 tahun yang baru mendapat gula-gula.

Mereka berdua berjalan menuju ke Kantin.
Seperti biasa, walau dimana saja pun, dah namanya kantin suasananya mestilah seperti pasar. Tapi yang paling menarik minat Kyra dan Ziela adalah keadaan kantin tersebut, luas, kemas dan bersih. Meja dan kerusi teratur semuanya. Kelihatan pelajar sedang berbaris membeli makanan. Menu yang disediakan juga tertera di papan menu bagi memudahkan pembeli melihat dan membeli.

Sedang mereka berjalan mencari tempat duduk yang sesuai, mereka di sapa oleh sekumpulan pelajar.
“Hey, Kyra”.
Kyra berhenti di satu sudut tempat duduk yang kelihatan muka-muka pelajar yang baru dikenalinya di kelas tadi.

“hey, beb, join us.” David mempelawa.
Ziela menyiku lengan Kyra sambil menuju ke meja mereka. Kyra tersentak lalu mengekori Ziela tanpa sebarang kata.
“Kyra, jom gi beli makanan.” Miley sudahpun berdiri sambil diikuti oleh Emily yang sibuk membetulkan t;shirt baby-T singkatnya itu.
“I ok. Takpe. Maybe Ziela yang nak gi beli. Anyway, guys, this is Ziela.” Kyra memperkenalkan Ziela kepada mereka yang sejak dari tadi tersipu-sipu malu. Seorang demi seorang memperkenalkan diri mereka. Ziela dilihat begitu gembira mengenali rakan-rakan barunya.

Sedang mereka asyik menjamu selera, tiba-tiba sekumpulan pelajar perempuan seramai 5 orang masuk ke kantin dengan gaya ala-ala diva. Mereka kelihatan sangat hebat dari pandangan Ziela yang sejak tadi asyik memandang gerak geri diva berlima itu. Dari pandangan Ziela, perempuan yang berkulit putih mulus, berbaju sexy putih dan bermini skirt itu tentunya ketua kumpulan tersebut. Dia berjalan di hadapan mereka berempat. Kalau di dalam filem or cerita, sudah tentu itu ketuanya, fikir Ziela.

Tanpa Ziela sedari, dia bertanya “Who is that?”.
Skypers Girl. Alah, ignore saja mereka.” Jawab David sambil menghabiskan makanannya.
Kyra masih mengunyah perlahan apple hijau yang dibeli oleh Ziela sambil memandang saja diva-diva yang digelar mereka Skypers Girl. Diva-diva stylo mirip kepada Korean Artist itu berjalan melalui meja mereka. Bau haruman perfume diva-diva Skypers mampu menggugat keimanan mana-mana lelaki. Oh tidak, nasib baik aku bukan lelaki, bisik Kyra di dalam hati.

Ketua kumpulan Skypers menoleh lalu merenung tajam ke arah mereka seperti seekor werewolf yang sangat lapar merenung mangsanya.
“Girls, bau busuklah disini. Banyak sampah sarap. Jom kita kesana” sejurus saja mendengar kata-kata ketua mereka , diiringi pula dengan gelak ketawa.
“Apa kenanya dengan si minah tu? Dia cakap kita ke?” Tanya Ziela kebingungan.
“Memang nak kena minah jambu ni. Berlagak tak ingat. Cantik sangat ke dia tu? Tapi memang dia cantik kan?” Joey mencelah. Yea, Joey pemuda yang ala-ala lembut tu. Joey ke Joe, huh!
“Aku rasa Kyra lebih cantik kalau nak dibandingkan dengan minah tu.” David pula memberi pendapat. Kyra memendam rasa malu.
“Ignore saja awek-awek masam tu. One day, they will know once we team up. We can do anything that other people can’t. kan MIley?”. Tanya Emily kepada Miley yang dari tadi hanya diam membisu. Mata Kyra tertumpu kepada Miley mencari jawapan kepada apa yang cuba disampaikan oleh Emily tadi.

Kyra menjadi bingung. “Apa pula yang mereka boleh buat? Kuasa apa pula yang mereka ada?”
Alunan muzik saxophone dari Kenny G menyedarkan Kyra. Lebih-lebih lagi Ziela yang sudahpun menggalas bagnya dan berdiri di sebelah Kyra sudah mula menyanyi.
“Stop singing Ziela. U menggangu konsentrasi I” teriak Miley. Ziela berhenti menyanyi serta merta.
Kyra melihat Miley yang mulutnya berkumat kamit seperti bercakap sesuatu yang tidak siapapun diantara mereka dapat mendengarnya.
Miley memandang Kyra. Pandangan mereka berbalas.
Apakah.....
-
-
-
-
tunggu saja sambungannya

4 comments:

Anonymous said...

Skypers Girl.?
nnti awk kembangkan jln citer diorg nie ok,why meke begitu?

hee.....^-^

Kaito said...

wow..u got talent girl...keep it up =)

Nazz@Purple said...

suspen..suspen ni..cepat update..cepat update..;)

bspotgurl said...

Uruchimaru - tunggu je pasal Skypers girl tu

Kaito - thanks yo

Nazz@Purple - tungguuuuuuuuu! :)